مقالات

انواع چسب‌های دیسپرسی خمیری و کاربردهای آن

Paste adhesive DISKOLL 20

چسب های دیسپرسی که در بازار ایران و بین فروشندگان نصابان و خریداران به نام چسب کاشی خمیری استفاده می شود بر پایه رزینهای امولسیونی و پودرهای معدنی و سایر افزودنی ها بوده و مطابق با استاندارد 12004-EN با نشان D مشخص و به دو کلاس D1 و D2 طبقه بندی میشوند. برای سهولت در بیان مطالب ما نیز از چسب خمیری برای چسبهای دیسپرسی استفاده میکنیم دیگر خواص این نوع چسب ها با نماد های E و T مشابه چسبهای پودری به ترتیب بیانگر زمان باز گسترش یافته و لغزش کنترل شده می باشند.

نوع D1 چسب خمیری متداول در بازار بوده و نوع D2 بهبود یافته نوع D1 میباشد. اغلب چسب های موجود در بازار از نوع D1 می باشد که بیشتر جهت چسباندن کاشی و سرامیک و کاشی روی کاشی در محیط های خشک کاربرد دارند. این محصولات دارای چسبندگی در نقاط خاصی میباشد به نحوی که برای استفاده در محیط های مرطوب و سطوحی که مستقیما در معرض آب قرار دارند از جمله حمام و سرویس پیشنهاد نمی گردند. با توجه به مواد بکار رفته در ترکیب چسب های خمیری این چسبها از انعطاف بیشتری نسبت به نوع پودری برخوردار هستند. با توجه به ترکیب آماده، این چسب دارای تاریخ انقضا برای مصرف بوده و همچنین باید در محیط خنک و بدور از نور خورشید نگهداری شود.

چسب خمیری با نشان D1E بیانگر چسب خمیری با زمان باز گسترش یافته تا ۳۰ دقیقه طبق استاندارد می باشد و چسب خمیری با نشان D1T بیانگر چسب خمیری با لغزش کنترل شده مناسب برای کار بر روی سطوح شیبدار و عمودی می باشد.

چسب های خمیری از محبوبیت ویژه ای در بین نصابان برای چسباندن کاشی روی کاشی برخوردار بوده و علت آن آماده به مصرف بودن این . محصول است گرچه برای مصرف کننده دارای هزینه بیشتری نسبت به پودری می باشد.

چسب خمیری کلاس D2 از نظر خواص مقاومت در برابر رطوبت و مقاومت به حرارت نسبت به D1 بهبود یافته است.

چسب های خمیری اغلب برای انجام کارهای ترمیمی و کار در محیط های کوچک مناسب می باشد و برای نصب و کار در سطوح وسیع مناسب نبوده و صرفه اقتصادی نیز نخواهد داشت. این محصولات اغلب در ظروف کوچک ۳ کیلویی و گالن های ۱۲ کیلویی در بازار عرضه میگردند.

با توجه به اینکه این چسب ها باید در زمان مشخص مصرف گردند، لذا در موقع خرید حتما به تاریخ تولید و انقضاء این چسب ها دقت شود.

مزایای چسب های خمیری :

  • سهولت در استفاده
  • آماده به مصرف بودن بدون نیاز به افزودن مواد و آب
  • چسبندگی خوب به زیرسازی های سیمانی و بر روی مصالح قدیمی
  • سرعت در انجام کار
  • عدم ایجاد گرد و خاک ناشی از آماده سازی
  • نصب کاشی روی کاشی

 

نکات مهم

با توجه به آماده مصرف بودن این چسب ها به هیچ وجه نباید ماده ای به ترکیب اضافه گردد. همچنین به هنگام مصرف در صورت سفت شدن برای بازیابی خواص خمیری به هیچ وجه نباید از آب استفاده کرد و نباید عمل

نصب با چسب سفت شده ادامه یابد.

میزان مصرف چسب بستگی مستقیم به زیر سطح دارد که برای سطوح صاف بین ۲ تا ۲۵ کیلوگرم در هر مترمربع می باشد و بالا رفتن اعوجاج سطح مقدار مصرف بالا می رود.

برای نصب کاشی و سرامیک بر روی سطوح جاذب استفاده و کاربرد پرایمر الزامیست.

همانطور که در مورد دیگر چسب ها نیز توضیح داده شد. مطالب فوق بصورت آشنایی کلی با چسب ها می باشد . لذا در مورد کاربرد و مصرف پیروی از دستورالعملهای ارائه شده توسط تولید کننده آن الزامی می باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *