مقالات

پرایمر ساختمانی و انواع آن

پرایمر ساختمانی و انواع آن | کارخانه دینوکل

پرایمر ها موادی نفوذ کننده هستند که اغلب برای زیرسازی و به ویژه تثبیت سطوح با پر نمودن خلل و فرج موجود در سطح به منظور افزایش چسبندگی با کاهش درصد جذب رطوبت سطوح به کار می‌روند. این مواد با توجه به نفوذ بالا در خلل و فرج سطح نفوذ کرده و با ایجاد یک لایه فیلم مقاوم باعث تثبیت سطح و کاهش درصد جذب رطوبت سطح می‌شوند. پرایمر ها اغلب به صورت مایع بوده و بصورت های پایه آبی و پایه حلالی در بازار موجود می‌باشند.

چرا جذب آب یا تخلخل بالا در چسباندن کاشی و سرامیک ایجاد مشکل میکند؟

با توجه به فرمولاسیون اغلب چسب ها و ملات ها که بر پایه سیمان می باشند، این مواد برای گیرایش و رسیدن به بالاترین مقدار استحکام خود نیاز به رطوبت دارند، از طرفی محصولات نوین ساختمانی از جمله چسب های کاشی استاندارد در فرمول خود ترکیباتی دارند که رطوبت را برای مدت طولانی در خود نگه داشته و کم کم رطوبت جذب شده را به سیمان تزریق کرده و عمل گیرایش سیمان کامل انجام شده و به نهایت مقدار چسبندگی خود خواهد رسید ، حال اگر این مواد بر روی سطوحی به کار روند که جذب آب بالا دارند ، آب موجود در آنها به سرعت جذب سطح شده و سیمان موجود در آنها به استحکام نهایی نخواهد رسید و در مدت زمان کمی پس از نصب با مشکل جدایش و عدم چسبندگی مواجه خواهیم شد.

انواع پرایمر مناسب با سطح

پرایمر برای انواع سطوح بخصوص در نصب کاشی و سرامیک و پرسلان بکار برده می شوند که به لزوم استفاده از آن در سطوح مختلف در ذیل اشاره میکنیم:

– سطوح گچی : با توجه به جذب آب بالای سطوح گچی کاربرد پرایمر الزامی میباشد زیرا وقتی چسب بر روی این سطوح جاذب اعمال میشود ، فوارا گچ ،آب چسب را به خود میکشد و در نتیجه بر روی گیرایش و چسبندگی چسب تاثیر مخرب گذاشته و عملا کارایی چسب را بشدت پایین می آورد، از طرفی با توجه به خواص گچ ، آب جذب شده باعث سست شدن دیوارهای گچی و تخریب بصورت عمقی گشته و در مواردی شاهد کنده شدن یک پارچه گچ از روی دیوار بوده ایم. لذا مجددا تاکید میگردد به هیچ وجه بدون اعمال پرایمر بر روی سطوح گچی نصب کاشی و سرامیک انجام نشود.

– سطوحی که با مواد نوین ساختمانی به خصوص سطوحی که از ملات های خود تراز شونده استفاده شده است : بعلت وجود مواد شیمیایی در ترکیبات این مواد (از جمله کلسیم سولفات) اعمال مستقیم چسب یا ملات برای چسباندن کاشی و سرامیک بر روی این سطوح باعث انجام واکنش شیمیایی شده و از قدرت چسبندگی چسب کاسته موجب عدم اتصال کامل کاشی و سرامیک به لایه زیرین می شود. لذا بکار بردن پرایمر بر روی این سطوح نیز از الزامات پیش از اقدام به چسباندن کاشی و سرامیک بر روی این سطوح می باشد.

– سطوح سیمانی جدید : پس از اجرای سطوح سیمانی و خشک شدن سطح آن ها ، در ساختمان های جدید بقایا و گردو خاک ناشی از سایر مواد ساختمانی بر روی سطوح می ماند که این مواد بهنگام اعمال چسب مشکلاتی را به وجود خواهند آورد لذا برای کاشی کاری بر روی این سطوح نیز اعمال پرایمر قبل از انجام نصب پیشنهاد می گردد.

– سطوح سیمانی قدیمی : سطوح سیمانی که مدت زمان طولانی از اجرای آنها گذشته است اغلب بصورت پوسته پوسته درآمده و اغلب از لحاظ چسبندگی سست هستند و جذب آب بالایی دارند لذا جهت تثبیت سطح و کاهش جذب آب و در نتیجه بالا بردن چسبندگی به اعمال پرایمر بر روی زیرسازی تاکید می‌گردد.

 

تهیه شده در مجموعه دینوکل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *