مقالات

چسب های رزینی واکنش گرا

چسب های رزینی واکنش گرا

چسب‌های رزینی واکنش‌گرا که با حرف R مشخص می‌شوند دارای دو دسته R1 و R2 می‌باشند و مشابه چسب‌های سیمانی و دیسپرسی عدد ۲ بیانگر نوع بهبود یافته چسب می‌باشد. در این نوع چسب‌ها نوع R2 از نظر مقاومت چسبندگی برشی بعد از شوک گرمایی مورد سنجش قرار می‌گیرد و مطابق با استاندارد باید به میزان چسبندگی مد نظر برسد. این نوع چسب نیز مانند دو خانواده دیگر دارای ویژگی‌های E و T که به ترتیب به معنای زمان باز گسترش یافته و لغزش کنترل شده می‌باشند؛ هستند.همان‌طور که از نام چسب‌های رزینی واکنش‌گرا مشخص است، چسبندگی حاصل انجام واکنش یا همان فعل و انفعالات شیمیایی می‌باشد به‌گونه ای که این چسب‌ها اغلب به صورت دو یا چند جزئی می باشند.

به هنگام استفاده این اجزاء با هم ترکیب شده و تشکیل خمیری همگن و یکدست می‌دهند و از این خمیر برای چسباندن قطعات و همچنین برای بندکشی استفاده می‌شود.چسب های رزینی واکنش گرا از دو جزء اصلی رزین و مایع سخت کننده و سایر اجزاء فرعی از جمله پودرهای معدنی و مواد افزودنی خاص تشکیل شده است.بطور کلی در محصولات دو جزئی پایه اصلی این چسب ها رزین های واکنش گرایی چون رزینهای اپوکسی و پلی یورتان میباشند که با ترکیب با سایر اجزا به صورت یک خمیر بی شکل در می آیند و جزء دیگر آن یک مایع به عنوان سخت کننده میباشد که این دو جزء میبایست با نسبت های مشخص که از جانب تولید کننده آن اعلام میگردد با یکدیگر مخلوط شده تا خمیری نرم ویکدست بدست آید. سپس بر روی سطح مد نظر طبق دستور العمل مربوطه اعمال و نصب انجام گردد.

گاهی به علت فرم خمیری که چسب‌های رزینی واکنش گرا پس از ترکیب شدن اجزا پیدا می‌کند، از این نوع چسب به‌نام چسب خمیری، رزینی یا چسب اپوکسی یاد می‌شود. از آنجایی که پایه اصلی چسب های رزینی واکنش گرا شیمیایی می‌باشد لذا دیگرانی و استحکام چسبندگی، مقاومت در برابر تنش های مکانیکی، مقاومت کار با رطوبت و آب و مقاومت که برابر حملات مواد شیمیایی به مراتب بیشتری نسبت به به چسب های پودری پایه سیمان و دیسپرسی برخوردارند به‌گونه ای که کاملا ضد آب بوده و با توجه به مقاومت آنها در برابر اسیدهای معمول مورد استفاده در صنعت به‌عنوان چسب ضد اسید نیز معرفی می‌گردند. با توجه به خواص ویژه و مقاومت بالای چسب‌های رزینی واکنش گرا اغلب جنبه مصرف بصورت صنعتی و کاربردهای خاص داشته اند که امروزه با توجه به تنوع محصولات و تولید این محصولات در رنگها و ترکیبات خاص برای جنبه های عمومی وهمچنین زیبایی کاربرد پیدا کرده اند.

به علت مقاومت بالا در برابر حملات شیمیایی و مقاومت به اسیدها و بازها چسبهای رزینی واکنش گرا بیشتر برای آزمایشگاهها محیطهای صنعتی که به طور مستقیم با مواد شیمیایی سروکار دارند، محیط های بهداشتی از جمله بیمارستانها ، اتاق های عمل سالنهای تولید مواد غذایی و … کاربرد دارند.

همچنین با توجه به چسبندگی فوق العاده و مقاومت مکانیکی بالا این نوع چسبها علاوه بر کاربرد در نصب انواع کاشی و سرامیک پرسلانهای ابعاد بزرگ در داخل و خارج ساختمان و حتی در نما برای چسباندن سایر مواد از جمله لاستیک ، چوب آهن و … نیز کاربرد دارند و این میزان چسبندگی اجازه کاربرد بر روی سطوحی چون فایبر گلاس استیل و – که سایر چسبها امکان نصب ندارند را می دهد.

مزایای چسب های رزینی واکنش گرا

  • سهولت در کاربرد
  • رسیدن به میزان نهایت استحکام در زمان کمتر نسبت به چسب های سیمانی و دیسپرسی
  • میزان مصرف کمتر با توجه به قابلیت کاربرد با ضخامتهای کمتر نسبت به انواع دیگر چسب
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب
  • مقامت بالا در برابر مواد شیمیایی
  • چسبندگی بالا به سطوح مختلف
  • بدون انقباض
  • بدون نیاز به افزودن مواد اضافی
  • رسیدن به مقاومت های اولیه و نهایی بالا یہ

نکات مهم :

با توجه به شیمیایی بودن و انجام واکنش چسبهای رزینی واکنش گرا می بایست در محدوده دمایی مشخص شده توسط تولید کننده آن مصرف گردند. زیرا در دماهای بالاتر یا پایین تر از استاندارد سرعت واکنش ها تغییر کرده و در کارایی چسب مربوطه اثر مستقیم و مخرب خواهد گذاشت. بطوری که در دماهای بالاتر چسب زودتر خشک خواهد شد و در دماهای پایین ممکن است واکنش انجام نشده و یا کامل نشود.

تمام تولید کنندگان بر اساس فرمول مربوطه اجزاء و ترکیب آنها را کاملا مشخص میکنند لذا به هیچ وجه نباید این نسبت ها را بهم زد و یا در مواردی برای روان کردن با کارایی بهتر حلال یا مواد اضافه ای به ترکیب اضافه

نموده و با کوچکترین تغییر در نسبت اجزا خواص نهایی تغییر و دچار افت خواهد شد. لذا رعایت درصد ترکیب اجزا طبق دستور العمل مربوطه الزامیست.

پس از انجام نصب و یا بند کشی با این نوع مواد می بایست قبل از گیرایش نهایی باقیمانده مواد کاملا از روی سطوح پاک و تمیز گردد زیرا با توجه به چسبندگی و مقاومت بالای این مواد تمیز کاری سخت و هزینه بر و گاهی با تخریب همراه خواهد بود.

همانطور که در مورد دیگر چسب ها نیز توضیح داده شد. مطالب فوق تنها به منظور آشنایی کلی با چسب ها می باشد . لذا در مورد کاربرد و مصرف پیروی از دستورالعملهای ارائه شده توسط تولید کننده آن الزامی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *