مقالات

چسب های پودری و کاربردهای آن

چسب های پودری و کاربردهای آن

همانطور که در طبقه بندی چسب ها عنوان شد. چسب های پودری پایه سیمان میباشند و مطابق استاندارد 12004-EN با نشان نمایش داده و بطور کلی دارای دو کلاس اصلی C1 و C2 می باشند. هر یک از این دو کلاس دارای خواص ویژه ای می باشند که در ادامه این دو کد با علائم … 51 و 52 تعریف میشوند.

در این مقاله به توضیح کلاس بندی و کدهای مربوطه به چسب های پودری برای آشنایی مصرف کنندگان می پردازیم.

چسب پودری معمول چسب با نشان C1 بوده که برای چسباندن کاشی های دیوار و بدنه هایی که جذب آب بالا (بیش از ۱۵) دارند بر روی دیوارهایی با زیر سازی های سیمانی و بتنی و دیوارهای گچی با رعایت استفاده الزامی از پرایمر بر روی سطح گچی و همچنین چسباندن سرامیک ها در ابعاد کوچک ۲۵۰۲۵ و ۲۰۰۳۰ ۲۰۰۲۰ و ۵۰۰۵۰ مناسب بوده اما برای چسباندن پرسلان مناسب نمی باشند.

کد های E و T که در ادامه نشان C می آیند به ترتیب بیانگر زمان باز گسترش یافته و لغزش کنترل شده می باشند. در نتیجه محصول دارای کد C1 مناسب برای چسباندن انواع کاشی و سرامیک بوده و در صورت داشتن نشان ۲ که به صورت C1T نمایش داده می شود میتوان کاشی ها را با اطمینان کامل بر روی سطوح عمودی طوری که لغزش نداشته باشند نصب نمود. همچنین منظور از زمان بار حداکثر فاصله زمانی بین اعمال چسب و نصب کاشی ها می باشد طوری که چسب اعمال شده بتواند الزامات مقاومت کششی چسبندگی مشخص شده طبق استاندارد را کسب نماید. این کد به صورت C1E نمایش داده می شود و این زمان برای چسب های معمول ۲۰ دقیقه و برای چسبهای با نشان ۳۰E دقیقه میباشد که این مدت زمان بیشتر ، اجازه نصب کاشی در سطح وسیع تر و با دقت بیشتری را به نصاب می دهد.

حرف T که در ادامه کلاس C می آید. مربوط به لغزش بوده و برای کار بر روی دیوارها و سطوح شیبدار معنا پیدا میکند و زمانی که بخواهیم بدنه ای را بر روی سطوح شیبدار یا عمودی نصب کنیم بهتر است از چسب دارای این نشان استفاده گردد.

حرف F نیز که در ادامه نشان C می آید بیانگر گیرایش سریع می باشد و در مواردی که نیاز به گیرایش سریع و استفاده از محیط کاربری به صورت فوری می باشد. بخصوص در کاربردهای کف از جمله ایستگاه های مترو، قطار، سالن های مراکز تجاری و – کاربرد دارند و برای هر دو کلاس C1 و C2 محصولات با گیرایش سریع تعریف می شوند.

چسب های با نشان C2 چسب های سیمانی بهبود یافته می باشند و طبق استاندارد نسبت به نوع C1 دارای مقاومت کشتی چسبندگی ، چسبندگی بعد از قرار گیری در حرارت غوطه وری در آب و قرارگیری در سیکل های ذوب و یخبندان بالاتر بوده و برای چسباندن بدنه های با جذب آب بسیار پایین از جمله پرسلان ها مناسب می باشند.

چسب های کلاس C2 علاوه بر کدهای E و T دارای کدهای S1 و S2 نیز میباشند که این علائم به معنای تغییر شکل متقاطع یا در اصطلاح انعطاف پذیری می باشد که نوع ۱ آن تغییر شکل متقاطع کم و نوع ۲ آن تغییر شکل بهبود یافته و زیاد می باشد.

بطور کلی چسب های دارای نشان C2 مناسب برای چسباندن انواع کاشی سرامیک و پرسلان برای کاربرد های کف و دیوار می باشد و علائم E و T نیز به ترتیب به معنای زمان باز گسترش یافته و لغزش کنترل شده می باشد که در قسمت کلاس C1 به آنها اشاره گردید و در کلاس C2 نیز دارای عملکردی مشابه فوق می باشد. چسب کلاس C2 مناسب برای چسباندن سرامیک های ابعاد بزرگ و پرسلان های با ابعاد متوسط بوده و برای پرسلان های ابعاد بزرگ چون ۸۰*۸۰ و ۱۲۰*۶۰ چسب دارای نشان

C2S1 و برای ابعاد بزرگتر C2S2 مناسب می باشند.

چسب های دارای نشان S1 و S2 با توجه به میزان انعطافی که دارند اغلب برای چسباندن بدنه های بزرگ و کار بر روی سطوح بزرگ و سطوحی که در معرض ارتعاشات و ارزشهای دائمی از جمله ایستگاههای قطار و سطوح پر رفت و آمد و همچنین سطوحی که در معرض تنش های حرارتی از جمله سطوح گرمایش از کف به کار میروند. برای دستیابی به میزان انعطاف ذکر شده در استاندارد ممکن است برخی از تولید کنندگان برای دستیابی به این مقدار انعطاف پذیری در کنار محصولات پودری خود. مایعاتی تحت عنوان لاتکس معرفی نمایند که در صورت ترکیب مناسب طبق دستورالعمل شرکت تولید کننده به این میزان انعطاف خواهد رسید و برخی دارای مواد افزودنی پودری خاص در ترکیب خود بوده که در زمان ترکیب با آب به این خواص خواهند رسید.

اغلب از چسب های کلاس C2 برای چسباندن کاشی بر روی کاشی و سرامیک بر روی سرامیک استفاده می گردد که با توجه به محل کاربرد و ابعاد میتوان چسب دارای خواص بیشتر از جمله S1 , T , E  یا S2 استفاده نمود.

همچنین با توجه به خواص بهبود یافته کلاس C2 این خانواده چسب با کدهای C2S1 و C2S2 برای چسباندن کاشی های استخری ، گلس موزائیک ها در درون استخر و سونا و جکوزی و در محیط هایی که بصورت مستقیم با آب در تماس اند مناسب می باشد.

همچنین برای نصب بر روی سیستم های گرمایشی از چسب های پودری با کلاس C2S1 و C2S2 استفاده می گردد اما حتما باید تولید کننده آن به کاربرد بر روی سیستم های گرمایشی اشاره و کاربرد بر روی سطوح گرمایشی را تایید نماید.

مزایای چسب های پودری در مقایسه ملات های سنتی و چسبهای خمیری

  • سهولت در کاربرد.
  • قابلیت نگهداری بلند مدت به دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید
  • دارای گروه بندی مختلف طبق استاندارد برای کاربردهای گوناگون
  • کاهش بار مرده وارد شده به ساختمان
  • مقاومت در برابر رطوبت و تم
  • کاهش مقدار مصرف در مقایسه با ملات های سنتی

نکات مهم :

تولید کنندگان محترم با توجه به فرمول محصول خود نسبت اختلاط پودر با آب را اعلام میکند لذا موقع آماده سازی چسب های پودری نسبت آب ترکیب شونده باید کاملا طبق دستورالعمل تولید کننده باشد و برای سهولت در کار نباید این مقدار کم و زیاد. شود. همچنین به هیچ عنوان ماده ای بغیر از آب به ترکیب اضافه نشود.

برای آماده سازی بهتر است ابتدا آب مورد نیاز طبق دستورالعمل مربوطه درون ظرف ریخته شود و پودر کم کم اضافه گردد و با یک همزن مکانیکی مخلوط به هم بخورد تا خمیری نرم و یکدست بعمل آید. سپس در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه (طبق دستورالعمل تولید کننده) به مخلوط استراحت داده و مجدد به هم زده شود و بعد استفاده گردد.

پس از آماده سازی و موقع کاربرد در صورت سفت شدن خمیر به هیچ عنوان نباید به آن آب اضافه شود و نباید مورد مصرف قرار گیرد زیرا باعث کاهش خواص از جمله استحکام چسبندگی و در نتیجه اثر منفی بر روی کارایی چسب میگردد.

زیرسازی مورد استفاده باید کاملا تمیز و سفت باشد و عاری از هر گونه گرد و خاک و مواد آلی چون روغن و گریس باشد. قبل از اقدام به کاشیکاری می بایست سطح زیر کار را کاملا تمیز نمود و در صورتی که کاشی کاری بر روی سطح های سیمانی قدیمی یا گچی که جذب آب بالایی دارند انجام میشود میبایست از پرایمر جهت آماده سازی سطح و بالا بردن کارایی چسب استفاده نمود.

لطفا توجه بفرمایید تعریف کلاسها و کدها بر اساس استاندارد 12004-En میباشد و تولید کنندگان ملزم به رعایت می باشد. لذا تولید کنندگان معتبر بازار محصولات خود را برای انواع کاربرد بر اساس این استاندارد ها طبقه بندی میکنند ولیکن توجه به کدهای چسب و کاربردهای آنها طبق اعلام و دستورالعمل تولید کننده آن ضروریست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *